Akkoord: finetunen en weghalen laatste hobbels

 In Geen categorie

De pilots zijn geweest. Je weet wat er moet gebeuren en hoe. Je staat ervoor open en je hebt vertrouwen dat jij het kunt. En dat de organisatie het ook kan. Je hebt de oude situatie losgelaten. Je bent bijna klaar voor de nieuwe situatie.

Iedere verandering volgt een heen en weer proces. Vaak meerdere keren. Nu heb je van alles al klaar, maar de omgeving weet er nog niet vanaf. Wat vinden de klanten? Lokale bedrijven? Leidinggevenden?

In deze fase wordt er getoetst bij de omgeving. Zodat je laatste onzekerheden verdwijnen.

Let op! Je kunt er natuurlijk voor kiezen om klanten of andere partijen eerder te betrekken bij een veranderingsproces. In dat geval komt de feedback van buiten (gedeeltelijk) eerder dan in deze fase. Maar hoe dan ook, de omgeving vindt iets van een transitie en gaat feedback geven.

Het is dus belangrijk om je niet te laten ontmoedigen door feedback. Zie het als aanvullend, nuttig. Beter nu dan later. Een klant die nu feedback geeft en zich gehoord voelt, blijft. Ook klachten zijn contact.

Doel van deze fase is dat de organisatie overtuigd is van de verandering en helemaal klaar is voor de start. De transitie beklijft.

Het volgende artikel gaat over het er volledig voor gaan. Het vorige artikel ging over het uitproberen en wat dat met je doet. Je kunt het hier lezen.

 

Lynn Coleman m.m.v. Roland Boukema

Recent Posts

Leave a Comment

Nieuwsgierig geworden?

Wilt u geïnformeerd blijven? Laat dan hier uw gegevens achter. Dan houden wij u maandelijks op de hoogte met onze informatiebulletin t.w. “de Stroomversnelling”