Ben jij ambassadeur?

 In Action blogs, Anekdotes

In 2013 kwam zag Nederlandse zangeres Caro Emerald zichzelf ineens terug in de Zuid-Koreaanse hitlijsten. Haar nummer Liquid Lunch stond op nummer 1. Belangrijkste reden? Plagiaat!

Het verhaal gaat zo. Een Zuid-Koreaanse singer-songwriter/rapper genaamd Primary vond het nodig om een aantal nummers te maken die op zijn zachtst gezegd geïnspireerd waren door nummers van Caro. De Nederlandse zangeres hoorde deze geluiden van haar fans, maar nog voordat ze juridische stappen wilde nemen, hadden haar fans in Nederland èn in Zuid-Korea de plagiaatpleger al ontmanteld en ervoor gezorgd dat de echte muzikante naar een nummer 1 positie doorstootte!

Al eeuwen is mond-tot-mond reclame de belangrijkste, maar bovenal meest geloofwaardige, vorm van reclame. “Wij van WC-Eend adviseren WC-Eend” klinkt nou eenmaal minder betrouwbaar. Vroeger ging het letterlijk van mond tot mond. Door internet en met name de opkomst van Social Media krijgt deze vorm van reclame een mondiaal karakter; van mond-tot-mondiaal reclame, zeg maar. De zuiverende werking hierboven is een mooi voorbeeld hiervan. Het is ook een goed voorbeeld hoe social media voor je kunnen werken. Als je vanuit leiderschap en goed ondernemerschap de goede dingen doet, dan spreekt dat zich positief rond. Vooral organisaties die vertrouwen hebben in hun producten, diensten en hun personeel hebben er profijt van. Zij doen het voor de goede zaak en willen hun missie graag delen.

In marketing noemen ze dit ook wel Earned Content. Je hebt uiteindelijk heel weinig invloed op de inhoud van de boodschap, maar de geloofwaardigheid stijgt enorm. Je krijgt dan wat je verdient. Als anderen jouw missie uitdragen werkt dat heel positief, maar als je pek en veren verdient dan ga je die vroeg of laat ook krijgen.

Netwerken vormt een steeds groter deel van de verkoop van producten en diensten. Maar is rechtstreekse verkoop het doel van netwerken? Ik ken gelukkig veel ondernemers die van hun netwerk ambassadeurs maken en ervoor zorgen dat hun verkoopapparaat met soms wel 20 mensen wordt uitgebreid. Niet door producten of diensten te verkopen, maar veel meer door een verhaal te vertellen. Als je verhaal klopt met je essentie dan word je geloofwaardig en daarmee overtuigend. Dat is vaak een persoonlijk verhaal. Waarom  doe je wat je doet? Uit welke pijn of droom is jouw verhaal ontstaan? Welke frustratie of passie zit eronder? Als jouw netwerk jouw verhaal gelooft, dan gaan zij dat doorvertellen. Je krijgt dan leads, introducties, aanbevelingen en daardoor gerichte afspraken met prospects.

Koude acquisitie levert vaak een koude douche op, warme aanbevelingen meestal een warm bad!

Ik wens je veel warme baden toe.

Peter Nouwen

Recent Posts

Leave a Comment

Nieuwsgierig geworden?

Wilt u geïnformeerd blijven? Laat dan hier uw gegevens achter. Dan houden wij u maandelijks op de hoogte met onze informatiebulletin t.w. “de Stroomversnelling”