Emotie vs logica

 In Anekdotes

In organisaties werken emotionele mensen en logisch denkenden, en vaak ook samen. Vaak wordt dit het onderscheidene genoemd tussen mannen en vrouwen. Ik heb vaak emotionele mannen gezien en logisch denkende vrouwen. Dus houd ik het liever tussen emotionele mensen en logisch denkenden. Die moeten dus samenwerken, en ook nog eens in stress-situaties. In die samenwerking kan die enorme berg werk dus tot spanningen leiden. Vaak komen dan emoties en logica tegenover elkaar te staan.

Hierna 5 tips om met dergelijke tegenstellingen om te gaan:

  1. De gevoelsmens kan zeggen “je luistert niet”. Wedden dat je dan als antwoord hoort: “hoezo, ik kan alles navertellen wat je gezegd hebt”. Tja, de logica-mensen nemen met 5% van hun geest de woorden op die gezegd zijn. Dan redeneert die logica-mens van “ik luister wel!” Alleen de emotie mens vraagt om volledige, niet verdeelde aandacht.
  2. Je kan een gevoelsmens horen zeggen “ik heb het gevoel dat je er bent en toch ook weer niet!” Steevast krijgt de gevoelsmens dan te horen “ben je blind, ik ben er wel, je ziet me toch!” ook al ben je lijfelijk aanwezig, dan wil dat niet zeggen dat je er echt bent.
  3. De gevoelsmens kan zeggen “zij laat mij lekker zitten met het probleem”. Nou, dat is tegen het zere been van de logicamens. Je krijgt direct om je oren geslingerd ”natuurlijk laat ik je niet zitten, waarom dacht je dan dat ik dit probleem probeer op te lossen!” De gevoelsmens wil rechtstreekse aandacht. Dat is wat ze vraagt. Dat is wat anders dan de aanname van de logicamens dat de ander wel snapt dat zij voor hem bezig is.
  4. Gevoelsmensen kunnen makkelijk zeggen “we zijn niet belangrijk voor die analisten”. Dat vinden die logicamensen dus in één woord belachelijk. Echter gevoelens zijn er om serieus te worden genomen. Dat is echt wat anders dan met een logische aanpak een probleem oplossen. Door die logische manier van werken voelen de emotiemensen dat ze niet belangrijk zijn.
  5. Nog zo’n mooie. Je hoort zo’n gevoelsmens zeggen “je bent een wandelend denkhoofd, je hebt geen gevoel”. Typisch antwoord dat je dan hoort is “nou en?! Hoe wil je dan dat het wordt opgelost?” ja, het klopt dat er een oplossing moet komen. De logicamens is met logisch denken met het probleem bezig. Dat kan leiden tot een houding die op anderen onverschillig overkomt. Immers die gevoels zijn er wel. Door die te ontkennen ontstaat er een kloof. Beiden voelen zich ondergewaardeerd door de ander.

Remedie: kernwoord is echte en oprechte aandacht. Aandacht voor jezelf, dus hoe reageer jezelf, hoe ben jijzelf en met name in stresssituaties. Aandacht voor de ander, wat vind die belangrijk, hoe zit die in elkaar. Aandacht, vaak het toverwoord om verschillen tussen mensen te overbruggen.

Recent Posts

Leave a Comment

Nieuwsgierig geworden?

Wilt u geïnformeerd blijven? Laat dan hier uw gegevens achter. Dan houden wij u maandelijks op de hoogte met onze informatiebulletin t.w. “de Stroomversnelling”