Leuke boetiekjes zijn foetsie

 In Action blogs

Winkelen is leuk, vinden de meeste deelnemers aan een peiling van de telegraaf. Maar de eenheidsworst in de binnensteden heeft wel veel verpest. “leuk is de gezelligheid in de stad. Vervelend is de eentonigheid in het aanbod”. In totaal vindt 89% het winkelaanbod verschraald.

De grootste groep (45%) winkelt regelmatig, 33% zo nu en dan en 12% vaak, de rest zelden of nooit. Bovendien reist bijna de helft met enige regelmaat af naar een onbekende stad om daar eens een dagje te winkelen. Velen vinden het plezierig en ontspannend: “Flaneren door de straten, winkels kijken en ideeën opdoen” mijmert iemand en een ander zegt “Slenteren kan af en toe heerlijk zijn in dit jachtige leven”.

Armoedig

Maar de geringe variatie in het winkelaanbod gooit wel roet in het eten. En driekwart ergert zich eraan. Het leidt tot een eentonig straatbeeld en alle steden lijken op elkaar vindt 60%. “Prachtige oude panden die worden verpest door de standaardgevel. Zo zonde” merkt een deelnemer op. Een ander spreekt van “een armoedige uitstraling van bijna alle Nederlandse winkelstraten”.

Van alles tien keer hetzelfde en wat je zoekt zit er nooit bij”

Gebrek aan diversiteit maakt het bovendien een moeizame onderneming om iets origineels te kopen voor zichzelf of een ander, stellen de deelnemers. ”Vervelend is het om overal hetzelfde tegen te komen. Een origineel cadeautje kopen is allemachtig lastig.” Toch merkt, ter relativering, ook iemand op: “Een gezellig winkelstraatje in een buitenlandse stad is leuk voor even, maar het winkelaanbod voor gewone dingen in Nederland is echt niet zo slecht”.

Verschillende deelnemers wijken bij voorkeur juist wel uit naar de directe buurlanden. Antwerpen wordt vaak genoemd als een plezierige winkelstad. Nog vaker wordt Duitsland genoemd als een walhalla voor de consument: “Voor de leuke dingen ga ik naar Duitsland. Ruime keus, deskundig en vriendelijk personeel. Parkeren is daar geen probleem én gratis. Meteen een dagje uit.”

Gevraagd wat de deelnemers het meest van belang vinden bij het winkelen, steekt een origineel assortiment er met kop en schouders bovenuit. “ik koop graag dingen die niet overal te koop zijn”, meldt 35% Ook van belang: de deskundigheid van de verkopers (18%), ruime keuze (13%) en gezelligheid (12%). Overigens vindt eveneens 12% gemak van doorslaggevend belang: zij kopen bij voorkeur wat ze nodig hebben en zijn daarna zo snel mogelijk weer weg.

Behalve het assortiment speelt winkelpersoneel een cruciale rol. Ondeskundigheid irriteert 68% van de deelnemers, onbeleefdheid 60%. “Kauwgom knauwend, luid met elkaar pratend winkelpersoneel dat he zuchtend en verstoord even te woord wil staan”, huivert iemand. Hoe belangrijk de deelnemers het personeel vinden, blijkt trouwens net zozeer uit de vraag waar ze vrolijk van worden tijdens het winkelen: voor 66% maakt vriendelijk personeel de dag, 50% wordt blij van een goed en behulpzaam advies.

Internet

De mogelijkheid van internetwinkelen maalt het verschralende winkelaanbod voor meer dan de helft van de deelnemers nog duidelijker. “Wil internet het niet winnen, dan moet het aanbod veel authentieker worden”, merkt iemand op. De helft van alle deelnemers vindt het assortiment dusdanig armoedig en het personeel zo onbeleefd of ondeskundig, dat ze zich steeds vaker opgelucht tot internet wenden. Voor de andere helft is winkelen onvervangbaar; “het is leuk omdat je artikelen kunt zien, voelen, keuzes kunt maken, geholpen wordt. Via internet kopen is saai, onpersoonlijk, kortom niks aan!”

Dank Johan Jansen

Recommended Posts

Leave a Comment

Nieuwsgierig geworden?

Wilt u geïnformeerd blijven? Laat dan hier uw gegevens achter. Dan houden wij u maandelijks op de hoogte met onze informatiebulletin t.w. “de Stroomversnelling”