Veranderkunde liefkozen is passé

 In Geen categorie

Als je wilt weten wat er op managementgebied speelt, neem dan een kijkje in de boekwinkel. Zoals bekend koesteren managementboekschrijvers de ambitie om hun lezers, managers bij te staan bij het navigeren door woelige wateren. Aan de nieuwe titels in de boekhandel kun je aflezen, waar de grootste turbulentie te vinden is. Neem de managementboek-van-het-jaar verkiezing. Uit de longlist van mogelijke kandidaten zijn enkele conclusies te trekken. De meest schokkende is dat het afgelopen lijkt te zijn met veranderkunde. Traditioneel was het jaarlijkse aanbod van managementboeken in tweeën te delen: boeken over verandermanagement en andere boeken. Er verschenen zo veel veranderboeken dat ze een aparte categorie vormden. De logica was duidelijk: grote veranderprocessen in organisaties zijn de momenten waarop externe adviseurs hun diensten kunnen bewijzen. En managementboeken worden nu eenmaal in meerderheid door consultants geschreven, als staalkaarten van hun expertise. Zo schrijft Peter van Lonkhuyzen in een artikel in MT. Dan schrijft hij daarna het volgende.

De longlist laat zien dat de tijden veranderd zijn. Van de 50 boeken op de lijst is er nog maar één dat je echt als veranderkundig werk kunt beschouwen, nl het boek van Hans Vermaak “iedereen verandert, Nu wij nog”. Nu moeten we ook niet verwachten dat Hans over iets anders schrijft dan over veranderkunde.

Er is wel een ander thema dat op de longlist domineert en dat is de inrichting van flexibele organisaties. Dan staat de vraag centraal van “hoe word je wendbaar”. “Hoe ga je om met disruptie, dus het ontwrichten van de bestaande wijze van business-doen. Ook daarin is logica te ontdekken. Vrijwel elk bedrijf, profit en non-profit organisaties en instellingen heeft moeten constateren dat de ontwikkelingen op zijn markten nauwelijks zijn bij te houden. Dit geldt voor zowel de inkoop- als de afzetmarkten. En wat dacht je van de ontwikkelingen die gaande zijn bij de eigen mensen, dus zij die in de organisatie werken? Om te kunnen reageren moet je ervoor zorgen dat jouw strategie en processen razendsnel aan te passen zijn. Het idee bij verandermanagement is dat een stabiele organisatie door een transitie wordt geleid. Hierna keert de rust terug. Dat idee is geheel achterhaald; stabiliteit en rust zijn voltooid verleden tijd.

Toch sneu voor de vele veranderkundigen: hun traditionele vakkennis heeft afgedaan. Een organisatie flexibel maken is iets anders dan die bij een veranderproces begeleiden. Maar laten we ons geen zorgen maken om de consultants, hun aanpassingsvermogen is groot. Peter’s voorspelling is, dat veel veranderexperts binnenkort de grootste flexibiliteitsexperts zijn.

In mijn visie ontbreekt in het artikel van Peter het voornaamste. Strategie, processen, computers, software. Het ia allemaal dood. Het doet helemaal niets. Het zijn mensen, de mens die zorgt dat strategie, processen, ICT en noem maar op wat doen, functioneel zijn. Niet voor niets worden het hulpmiddelen genoemd.

Concreet wil je een flexibele organisatie creëren, dan heb je flexibele mensen nodig. Flexibele mensen zijn soepel, makkelijk in omgang, hebben minder negatieve stress, zijn toegankelijk en nog heel veel meer. Het zijn mensen die dingen doen werken. Nu heb ik vaak meegemaakt dat een mens als een productiefactor wordt beschouwd. Dan is de mens iets fysieks die werkt op basis van een programma. Ook kan je de mens beschouwen als een organisme van vlees plus bloed plus gevoel die zich met zijn mens-zijn ontwikkelt. Zo gaan mensen die werken op basis van de Cochin-approach met mensen om.

Dank Peter voor je inbreng

Recent Posts

Leave a Comment

Nieuwsgierig geworden?

Wilt u geïnformeerd blijven? Laat dan hier uw gegevens achter. Dan houden wij u maandelijks op de hoogte met onze informatiebulletin t.w. “de Stroomversnelling”