Uit koers
Uit koers …. dat is netjes gezegd, alleen dat is eigenlijk niet de gehele waarheid. We hebben de mond vol over klantgericht werken. Net als al mijn collega’s ook ik ben het eens dat de klant belangrijk is. Alleen diep van binnen ……. Zijn we nu echt bezig de klant te helpen of gaat het om het dienen van mijn eigen belang als directeur. Of spelen de belangen van de afzonderlijke mensen in de interne organisatie een belangrijker rol.
En dan komen die klimaatjongens er eventjes bij. Dan moet ik ineens impact gaan hebben op het welbevinden van mensen. Of impact hebben op het verbeteren van de ecologie en zo een meer gezonde samenleving te hebben.
Hoe moet ik nu inspelen op die ontwikkelingen in de markt. Ontwikkelingen in de markt zijn vraagstukken die regelmatig aan de orde komen in organisaties. Want er is een koers uitgezet, alleen gaande het traject naar het doel komen er allerlei andere ontwikkelingen, zoals klimaat, om de hoek kijken. De organisatie raakt dan uit koers. Belangrijk is dat uw mensen hun dagelijkse werk aan gaan passen. Dat zij voortaan uw klanten op de door u beloofde manier benaderen, nl dat u integer een klimaatbeleid voert en uitvoert.
Dat integer handelen gebeurt in vele gevallen niet of nauwelijks. Dan raakt uw organisatie uit koers. Zullen we samen eens nagaan waar de pijnpunten dan liggen?




