Reorganiseren 

Bij een reorganisatie zijn mensen betrokken. Er zullen mensen al dan niet gedwongen het bedrijf moeten verlaten. Van de anderen, die dus in de organisatie blijven werken,  zou je verwachten dat die ervoor zorgen dat de reorganisatie succes heeft. Vaak wordt gedacht dat deze groep, die geen slachtoffer zijn,  enthousiast en gemotiveerd doorwerkt. Dat klopt niet. Het blijkt dat de impact van reorganisaties op deze groep mensen dermate groot is dat het vertrouwen en commitment van hen drastisch afneemt. 

Deze groep mensen blijken gevoelens van schuld, onrechtvaardigheid, woede en baanonzekerheid te hebben. Dat heeft zijn effecten op werkgedrag, houding, motivatie en toewijding. Het behoud van hun baan of positie in de organisatie levert bij deze groep mensen geen dankbaarheid of rust op, wel het tegenovergestelde , nl. hogere stressniveaus. De oorzaak hiervan is te vinden in de inbreuk die de reorganisatie heeft op het psychologisch contract tussen werkgever en werknemer. Dit impliciete contract biedt werkgelegenheid in ruil voor inzet en loyaliteit. De inbreuk die reorganisaties hebben op dit contract heeft zondermeer nadelige gevolgen voor de productiviteit. Dit effect van reorganisaties wordt schromelijk onderschat.